VOOR ‘THE UNIVERSAL MIGRATOR’ UIT 2000 KOOS ARJEN ‘AYREON’ LUCASSEN ERVOOR OM HET CONCEPT OVER TWEE ALBUMS TE VERDELEN DIE AANZIENLIJK VAN ELKAAR VERSCHILLEN. PART I-‘THE DREAM SEQUENCER’ IS EEN ATMOSFERISCH PROGALBUM EN PART II-‘FLIGHT OF THE MIGRATOR’ IS PROGMETAL HIGH SPEED. AAN BEIDE DELEN WERKTE EEN STERRENCAST MEE. OP 18 NOVEMBER 2022 VERSCHIJNT EEN NIEUWE REMIX VAN ‘THE UNIVERSAL MIGRATOR’ MET BEIDE ALBUMS IN ÉÉN RELEASE CONFORM DE HUIDIGE GELUIDSKWALITEITNORM. NA DE HERUITGAVE VAN ‘INTO THE ELECTRIC CASTLE’ UIT 2018 IS DIT DE TWEEDE GROTE REMIXKLUS VAN ARJEN LUCASSEN. IN DIT MINI-INTERVIEW BLIKKEN WE TERUG OP HET ALBUM EN ZIJN MOTIEF ACHTER DE REMIX.

Na ‘Actual Fantasy’, ‘Into The Electric Castle’ verschijnt ‘The Universal Migrator’ in een remix. Omdat je een perfectionist bent, klinken al je albums subliem. Zowel destijds als tegenwoordig. Toch ben je niet content en kies je voor remixen. Waarom ben je niet content?
“De techniek is ver gevorderd sinds die albums werden opgenomen. Dat zijn nog tapeopnames met alle beperkingen. Dus wist ik zeker dat ik ‘Actual Fantasy’ en ‘Universal Migrator’ beter zou kunnen laten klinken met de hedendaagse techniek en alle ervaring die ik inmiddels heb. ‘Into The Electric Castle’ was echter een uitdaging. Daarvan vind ik het origineel heel goed klinken! Na ‘The Human Equation’ stop ik met de remixen. De albums daarna zijn allemaal met ProTools opgenomen en klinken prima. Daar kan ik niets meer aan verbeteren.”
Ik heb ooit in…ik vermoed OOR…gelezen dat je voor ‘The Universal Migrator’-Part I David Gilmour benaderde voor een gitaarsolo. Klopt dit?
“Klopt helemaal! Ik had hem in London geïnterviewd voor de heruitgave van ‘The Wall’. Ik gaf hem een exemplaar van ‘Into The Electric Castle’, maar kon aan zijn gezicht zien dat ik bij voorbaat als geen kans maakte! Het is niet de muziek waar hij naar luistert. Zijn wortels liggen natuurlijk veel vroeger. In de jaren 50 en 60.”
Is het ook waar dat Bruce Dickinson op z’n teentjes was getrapt toen je niet geheel tevreden was over zijn zangpartijen voor ‘The Universal Migrator’-Part II? Dat gerucht heb ik ook ergens gelezen.
“Ik ben super tevreden over zijn zangpartijen! Wat een zanger! Nee, het verhaal is anders. Hij wilde op basis van onze samenwerking op ‘Into The Black Hole’ een soloalbum met me maken. Daar zijn we toen mee begonnen, maar toen heb ik het per ongeluk op internet [dat toen net bestond] verteld. Zijn manager Rod Smallwood kon dat niet appreciëren en heeft het toen een halt toegeroepen.”

Waarom verscheen ‘The Universal Migrator’ in twee delen die muzikaal aanzienlijk van elkaar verschillen?
“Ik wilde graag zowel de progfans als de metalfans tevredenstellen. Zodat de progfans niet naar metal hoefden te luisteren en andersom. Maar ik had het helemaal verkeerd…de fans houden juist van de combinatie van de twee!“

Hoe kijk je anno 2022 terug op het ontstaan van het album?
“Ik vind ‘The Universal Migrator’ de beste Ayreon-nummers hebben van alle albums. Maar ik had het nooit moeten opsplitsen in twee verschillende albums. Het lijkt daardoor wat oneven.”
‘The Final Experiment’…je voortreffelijke debuut dat in 1995 insloeg als een bom. En wel in een tijd dat je voor het maken van klassieke progrock drie keer levenslang riskeerde. Krijgt die ooit een remixbehandeling met veel extraatjes? Tot nu toe is alleen de special edition met een akoestische bonus-cd verkrijgbaar.
“Dat zou ik supergraag willen! Maar helaas…alle originele tapes zijn verdwenen. Vandaar de akoestische versies op de heruitgave.”
In al je making of…videos deel je hartstochtelijk je fascinatie voor progrock, The Beatles en elektronische muziek. Hoe ging je daarmee om toen je bij Vengeance zat? Kon je hiermee uit de kast komen?

“Niet echt! Daar was geen plaats voor. Iedere keer als ik het probeerde, kreeg ik vieze gezichten te zien. Ik voelde me erg beperkt daar. Maar ik was nog in de veronderstelling dat ik het helemaal alleen niet zou aankunnen. Misschien kon ik dat ook nog niet in die tijd.“
Michel Scheijen